23. května 2013

Top ten - knihy mého dětství






1) Malý princ
Kdo by ho nemiloval. Je malý, roztomilý a chápe útrapy života více, než mnozí dospělí. Uvědomuje si je, přemýšlí o nich. Nebere vše jako samozřejmost, tím pádem neupadá nikdy do stereotypu. Dát tomuto klučinovi chléb a sůl, slušně vám poděkuje a zeptá se odkud ho máte. Jestli chcete poznat více svět kolem sebe, začněte u této knihy. Já si jí oblíbila už jako malá a od té doby vždy hrozně ráda kreslím hroznýše a zavřené beránky.




2) Děti z Bullerbynu
Musí obsadit druhou příčku už jen proto, že mi tato kniha vydržela šíleně dlouho. Dostala jsem ji, hádám, v osmi letech, ale sáhla pro ni do knihovničky i v 12. Je jednoduše pro děti jako dělaná. Vypráví o nich, ne jen pro ně.


3) Měl jsem psa a kočku
Soubor povídek od Karla Čapků doplněn o ilustrace jeho bratra Josefa. Kdo by je neměl rád?! Já je doslova zbožňovala a přiznám se, že i dnes si ráda Dášenku přečtu. Vlastně je to jedna z knížek, které právě momentálně čtu




4) Malované čtení
Bramborovou pozici získalo z toho důvodu, že dokáže přinutit nejmenší ke čtení. Vzpomínám si moc dobře
na časy, kdy mi bylo 6, louskala jsem text po slabikách a měla jsem sto chutí někam knihy zahodit, protože číst bylo jen o učení a to mě nebavilo. Malované čtení pojilo zábavu se školou. Dnes, když jsem tuto knihu našla, tak ve mě vyvolala spoustu sentimentálních vzpomínek a tak to má, já myslím, být.

5) Harry Potter a kámen mudrců
Ať si někteří říkají co chtějí, že snad Rowlingová hlavní postavy nevymslela, ale opsala z povídky, přijít na celý příběh, všechny lsti, tajemství ságy. To je pro mě jedno velké kouzlo!







6) Mach, Šebestová a kouzelné sluchátko

Kniha vyšla podle celovečerního filmu. Ten mě sice tolik, naproti kresleným příběhům, nezaujal, ale když si písmenka na stránkách upravíte podle své fantazie, vznikne hned milejší dílo.




7) Staré pověsti české
Sedmička je šťastné číslo, že ano? Pro mě historie znamená hrozně moc. Dokumenty, filmy, pohádky a hlavně knížky s touto tématikou byly a jsou u nás na denním pořádku. Můj bratr to naštěstí zdědil, za což jsem na něho pyšná. Jiráska obdivuju už od raného dětství a nikdy nepřestanu.






8) Pohádky Hanse Christiana Andersena
Tento chlapík musel být přinejmenším génius. Příběhy, při kterých se zasmějete, rozpláčete, někdy i najednou nejsou vhodné na čtení před spaním, což moje maminka brzy pochopila. Chcete další a další, nikdy nemáte dost. Musíte o nich přemýšlet, jednoduše už pak nemáte čas spát.







9) Fimfárum Jana Wericha
Jana Wericha nemám nikdy dost. Byl vtipný, chytrý, pohádkový. Miluju jeho citáty i samotné pohádky. Fimfárum je stejné jako on. Jakoby to byl jeho odlitek, odkaz. Je veselé, ironické, ale poučné zároveň.






10) Alice a dóóóst
Ideální knížka pro dospívající holky. Řekne jim co a jak, proč se určité věci
dějou, čemu lze předejít a čemu nelze. Není přitom nějak vulgární, ano i s těma jsem se setkala. Je hrozně důležité podat teenagerům pomocnou ruku v jejich těžkém období. Řeknu vám ale tajemství.. nakonec mě tyhle poučné knížky stokrát nebavily a zjistila jsem si vše potřebné sama. Oblíbená Alice byl vlastně diář. Ovšem je určitě milejší, pokud jste rodiči, mít pocit, že si vaše odrostlé děti nejdříve o první lásce přečtou, než do ní skoří.

4 komentáře:

  1. Za mě je to jednoznačně Děti z Bullerbynu. Je pořád ještě u našich, ale při další návštěvě si ji beru domů a bude u mě a pak ji budu číst svým dětem. Snad se jim bude líbit. I když já ji četla, až jsem měla tak těch 8-9 let.

    OdpovědětVymazat
  2. Moc hezký článek. Skvělý nápad.
    Pro mě byl v dětství důležitý kocourek Modroočko, Pejsek a Kočička, Děti z Bullerbynu, Pipi dlouhá punčocha a samozřejmě nezapomenutelný Harry Potter :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pejska a kočičku mám a měla jsem taky ráda, ale spíš asi animované pohádky. K Harrymu jsem se dostala až tak v 11, si myslím :)

      Vymazat
  3. Děti z Bullerbynu jsem milovala! Ale třeba Melého prince jsem nepochopila a nelíbil se mi, ale teď jsem si dala předsevzetí, že ho přečtu a pochopím tak uvidím jak se mi to povede:D Ale jinak jsem milovala, když mi babička vyprávěla Pejska a Kočičku, to bylo prostě nejlepší:). A Harry Potter je samozřejmně taky super!

    OdpovědětVymazat